גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
מרכז העניינים
חינמון ארצי
WebDuck
בניית אתרים
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
איך מוודאים שהמודעות שלנו באלעד, אשדוד או צפת, אכן יגיעו אל לוח המודעות בשלום? דוד גלפרין עם כמה טיפים ועצות
GIL
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מאת: דוד גלפרין

אצל אלקטרה הכול נעשה בענק. לרוב, כשהם יוצאים בפרסום זה קמפיין מקיף שחותך את הארץ לאורכה ולרוחבה. לחטיבת גיל סטריט היה בחודש האחרון את הכבוד לקבל את האחריות על מערך ההפצה של מודעות הרחוב של אלקטרה ולהפעיל את פרויקט ההדבקה בפריסה ארצית. אין זו בושה לומר שהמפרסמים של אלקטרה בחרו את חטיבת פרסום חוצות של גיל גרופ, בגלל המקצועיות, בגלל האמינות, בגלל הניסיון וניתן לשער שגם בגלל המחיר.

אבל חשוב לזכור שהדבקת מודעות בפריסה ארצית זה לא עוד פרויקט הדבקות מקומי בביתר או באלעד. הדבר מחייב תכנון מדוקדק ושליטה על צוותים רבים ברחבי הארץ מסביב לשעון. כשאתם נמים את שנתכם בשעות שלפני אשמורת הבוקר, מישהו עומד על המשמר ומפקח על העבודה הנעשית באופן סימולטני במספר רב של זירות שונות. בין היתר, הוא אמור לנתר קריאות / שאלות / בקשות של עובדים מהשטח ולטפל בתופעות ומקרים בלתי צפויים. בקיצור, לא לקנא. אבל זאת העבודה ואלה הם חלק מהמאפיינים, שלא לומר אתגרים, של הדבקת מודעות בפריסה ארצית.

אז אם אתם מתכננים הדבקות בפריסה ארצית, תזכרו שהדבר מצריך תכנון מפורט ולקיחה בחשבון של הרבה משתנים. כל אזור ואזור והאתגרים שלו. אין דומה לוח מודעות אחד לחברו בעיר אחרת. למרות היעדר יוקרה, מודעות רחוב הן אחד מערוצי פרסום החזקים ביותר במגזר החרדי והנפוצים ביותר בפריסה ארצית, אך כגודל הפוטנציאל כך גודל הפוטנציאל לאכזבה.

כל עיר והחוקים שלה

במרבית הריכוזים החרדיים בישראל אין פיקוח על ההדבקה המתנהלת בצורה פיראטית. בערים ירושלים ובני ברק, ואף בערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית, החליטו הרשויות למסד את פרסום החוצות ולפקח עליה באופן חוקי. בערים אלו מעניקה העירייה זיכיון במכרז לזכיין שמשמש זרועה הביצועית למשך שנה עד שלוש שנים. הזכיין הוא זה שאחראי על ההדבקה והוא גם זה שגובה את האגרה עבור הרשות המקומית.

למרות שגם בערים אלו ניתן למצוא לוחות מודעות פיראטיים, חשוב לזכור כי העירייה רשאית להטיל קנסות על המפרסמים שמודעות מטעמם הודבקו על מקומות שלא אושרו לכך. הדבר רלוונטי גם בערים אחרות כאשר מדובר על הדבקה על גבי ארונות סעף, מבנים ועוד. אך עדיין, מרבית הרשויות, לפחות אלו החרדיות, אינן נוקפות אצבע בעניין זה.

היתרון הגדול בקיומו של זכיין נעוץ ביכולתו של המפרסם לדעת כי המודעה בה השקיע הון רב, אכן הודבקה וכי היא תיוותר על לוח המודעות לפרק הזמן שהובטח לו.

כאמור, בערים אחרות מתבצעת ההדבקה על ידי כל החפץ בכך ללא פיקוח. במקרה הטוב ישנם לוחות המיועדים לכך ובמקרה הפחות טוב כל שטח אנכי מתאים למטרה: תחנות אוטובוס, ארונות חשמל ובזק, גדרות בנייה וכדומה. במקומות אלו איש הישר בעיניו יעשה, ולכן אין כל ביטחון באורך חייה של המודעה. מאידך, נכון יהיה לציין כי קיימת “ברית בלתי כתובה” בין המדביקים השונים כך שישנן הבנות על שטחי הדבקה ולוחות זמנים. הבנות אלו נועדו להבטיח למדביקים את יציבות הענף ממנו הם מתפרנסים.

איך נפקח על הדבקת מודעות בעיר רחוקה?

איש אינו יכול לערוב לאורך חיי המודעה בשטח. גם הזכיינים אינם יכולים לשלוט בכל לוח מודעות בכל זמן נתון. משך הזמן שבו תתנוסס המודעה על הלוח משתנה ממקום למקום ומזמן לזמן, ומותנה בעיקר באמינות הספק. בכל מקרה ההתחייבות היא כלפי עבודות נוספות של אותו ספק – שלא תפגענה בעבודות קודמות – אך אין בכך משום נתינת אחריות על פגיעה מצד גורמים אחרים, כך שהספק אינו מתחייב לסבב הדבקות נוסף במקרה שמישהו אחר הדביק על המודעות שלכם.

ברוב המקרים נוהגים המדביקים להבטיח חשיפה של 3-4 ימים בבני-ברק, ירושלים ומודיעין עילית ובערי הלוויין במרכז הארץ. בתקופת חגים תרד ההתחייבות ליום-יומיים בממוצע. בערי הפריפריה תוכלו למצוא מודעות גם לאחר שבוע ימים כאשר אורך חיי המודעה בתקופות חגים עשוי לרדת לשלושה ימים.

מודעות רחוב – זמן ירושלים כזמן בני ברק?

בערים “המסודרות” ישנן מועדי הדבקה קבועים. בירושלים, בבני-ברק ובמודיעין עילית מודבקות המודעות בימים שני וחמישי. המודעות המוכנות חייבות להגיע למשרדי הזכיין עד לשעה 14:00 בצהרי היום בו חל מועד ההדבקה הרצוי, בצירוף המחאה לתשלום עבור ההדבקה. אבל זה כבר עניין לפרק אחר.

בשאר חלקי הארץ ניתן להדביק בכל יום לפי בחירת הלקוח כאשר היום האטרקטיבי ביותר הינו יום חמישי. או אז תשארנה המודעות על הלוחות למשך כל סוף השבוע ותלכודנה את עין הצרכן ביום האסטרטגי ביותר – שבת. באזורים אלו ישנה גמישות רבה יותר לגבי התשלום ומועדי הגעת המודעות ליד המדביק.

קחו בחשבון שברוב המקרים, מדביקים מסודרים ואחראיים נוהגים להדביק בימים קבועים גם בערי הלוויין ובפריפריה. ברוב המקומות מתבצעת ההדבקה בשעות הלילה, אך במקומות בהם קיים חשש כי המודעה תכוסה במהלך היום על ידי מדביקים אחרים, עדיף להדביק במהלך היום.

איך תוכלו לעקוב אחר עבודתו של מדביק המודעות?

הנה רשימה של כללים שיקלו לכם על החיים.

לעיתים קורה שהלקוח מקבל דיווחים מקרובי משפחה או חברים, כי מודעותיו כלל אינן נמצאות על לוחות המודעות. לא צריך להיכנס ללחץ ולענות על השאלות הבאות בטרם “מתפרצים” על המדביק. אולי המעדכן לא שם לב למודעה המודבקת או שהמודעות אכן לא הודבקו עדיין במקום בו נכח המדווח.

ייתכן אף שעובדי הרשות המקומית ביצעו ניקיון של לוחות המודעות והסירו את המודעה. או שהיה זה מתחרה שכיסה את המודעות בשוגג או במזיד. לעיתים אלו ילדים פרחחים ולעיתים זה הגשם.

ייתכן אף שלוח ספציפי לא הודבק בטעות, או בגלל שהוא נמצא במרחק קצר מאוד מלוח מודעות אחר ואין טעם להדביק שתי מודעות באותו תא שטח.

אם המענה לכל השאלות הללו הוא שלילי, כנראה שנפלתם על מדביק שמעל בתפקידו. כן. זה קיים. בעיקר בשיטת הפרסום הזו. זו הסיבה שעליכם לדרוש כתנאי לביצוע העבודה צילום מדגמי מכל עיר ועיר או הצמדה של נציג שילווה את ההדבקה ויוודא את ביצועה לשביעות רצונכם. מרבית המדביקים יסרבו. אבל אם תתעקשו, תוכלו להשיג זאת. דבר ידוע הוא כי שוק המדביקים החרדי בעייתי ולא נראה שיש פתרון באופק.

כדאי להזכיר גם את העובדה שהדבקת מודעות בשעת לילה מאוחרת אינה כוס התה של עובדים מסודרים וגם עובדים אמינים ומסורים עלולים להישבר בשל המשמרות הארוכות, מזג האוויר ועוד. קל מאוד לפספס מקום זה או אחר, לשכוח חצי מהכמות בתחנת דלק, או להירדם ולאבד ליל עבודה חיוני כשאתה עובד בשכר מינימום בשעות לא שעות.

מחיר החיסכון

מפרסמים שרוצים “לחסוך” צריכים לקחת בחשבון שעבודה מול מדביק שאינו “מסודר” עשויה להיות בעייתית ולעלות ביוקר. הלוגיסטיקה והתיאומים השונים קשים לביצוע בהעדר הכלים המתאימים; לוחות הזמנים מופרים שוב ושוב בשל מחסור בכוח אדם; הסיכום הכספי נתון תמיד לוויכוח ונפתח כל העת למשא ומתן מחודש; בחלק מהמקרים אין אפשרות לקבל מסמכים חוקיים המוכרים במס; והכי חשוב, אין התחייבות לכלום! לא למיקום, לא לכמויות ומספרים וכמובן שלא לבחינה ומעקב, כך שייתכן שייצא שכרם בהפסדם…

התקשרות עם חברת פרסום והפצה אמינה, בעלת ותק ומוניטין, תחסוך לכם הרבה זמן מיותר והרבה כסף, שכידוע הוא אף פעם לא מיותר. תוכלו להיות רגועים ולדעת שיש מי שעושה לכם הדבקת מודעות ופרסום חוצות באופן יעיל ואפקטיבי.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן