גיל גרופ
פתרונות מדיה ופרסום
מגזין המקום
ירחון לחרדים עובדים
כלל גלגלי פרסום
שילוט חוצות ועוד
מרכז העניינים
חינמון ארצי
דטה פרינט
דפוס דיגיטלי
WebDuck
בניית אתרים
מכון המחקר החרדי “סקר כהלכה” בדק בשנה האחרונה את מידת החשיפה לאינטרנט בקרב האוכלוסייה החרדית הבוגרת. הנתונים מפתיעים מאוד
DROR OSNAT
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אז כמה חרדים גולשים באינטרנט? סקר של 'מחקר כהלכה' חושף את הנתונים 1

ד”ר דרור אסנת. צילום: משה גולדשטיין

חשיפה לאינטרנט בקרב האוכלוסייה החרדית

פוסט אורח מאת: ד”ר דרור אסנת

במסגרת אחד מהסקרים הרבים שאנו ב“סקר כהלכה”, מכון המחקר החרדי עורכים, בדקנו (במרץ 2016) את מידת החשיפה לאינטרנט בקרב האוכלוסייה החרדית הבוגרת. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 411 משיבים (שכבות על פי זרם). טעות הדגימה המרבית עומדת על 5% +/- .

עיקר השימוש בנתונים היה לצרכים פנימיים שלנו, והם לא פורסמו. חלק מהנתונים הועלו לפני מספר ימים בדיון בקבוצת הווטסאפ של “פשקוויל”, וזו הזדמנות להציג אותם מחדש, לאור שאלות שונות שהופנו אלינו .

באיזו תדירות הנך נחשף לאינטרנט?

ראשית, הגיע הזמן לנפץ את המיתוס שחרדים אינם יודעים מה זה אינטרנט או מתייחסים אליו כאל מוקצה גמור. הרוב המכריע של המגזר נחשף גם נחשף אליו. יותר ממחצית נחשפים לאינטרנט לעיתים קרובות מאוד או לעתים קרובות. רק 12.7% לא נחשפו אליו מעולם. כעשרה אחוזים נוספים נחשפים לעיתים רחוקות או רחוקות מאוד. אלה הם השוליים השמרנים של המגזר. הרוב לא רק שנחשף לאינטרנט, אלא גם נחשף בתדירות גבוהה.

שאלות נפוצות: האם זה אומר שהמגזר החרדי עבר לדיגיטל? תשובה: לא. הממצא הזה גם לא מצביע כלל על מקומו של הפרינט בחברה החרדית. ככל הידוע לנו ממחקרים אחרים – הפרינט עדיין מוביל ושומר על כוחו. מלבד זאת, אין בממצא הזה שום רמז ליעדי הגלישה של החרדים. לא בדקנו היכן הם גולשים והאם הם מעדיפים לקרוא חדשות בעיתון מודפס או באתר כלשהו.

אין הבדלים מובהקים בין גברים ונשים בכל רמות השימוש.

ישנם הבדלים מובהקים בין הזרמים השונים: מניתוח הנתונים עולה כי ליטאים נחשפים יותר באופן מובהק מהזרמים האחרים לאינטרנט, ואילו ספרדיים נחשפים באופן מובהק פחות.

היכן נחשפת לאינטרנט?

החשיפה הגבוהה ביותר לאינטרנט היא במקום העבודה (53.8%), ובבית במקום השני (34.1%). השימוש בהתקנים ניידים (סמארטפון או טבאלטים) היא הנמוכה ביותר.

נראה כי יש בנתונים אלה לחזק את ההשערה שהסיבה העיקרית לשימוש באינטרנט בקרב חרדים היתה, ועדיין – לצורך פרנסה. סביר להניח שחלק מהנחשפים לאינטרנט בבית, עובדים באמצעותו ומחזיקים אותו לצורך פרנסה אף הם.

שאלות נפוצות: נבהיר שהשימוש במושג “התקן נייד” נעשה כיוון שאנו יודעים שחלק מהאוכלוסייה החרדית אינו מכיר את המושג “מובייל”, והשם “סמארטפון” מעורר רתיעה.

האם ניתן לומר שכל הגלישה היא לצורך עבודה בלבד? אין גלישת פנאי במגזר החרדי? תשובה: שאלה זו לא נכללה בסקר זה. עם זאת, ידוע לנו ממחקרים אחרים שבוצעו על ידינו (בעיקר מחקרים איכותניים) כי נעשה שימוש של פנאי וקניות באינטרנט בהזדמנויות שונות. כאן בהחלט דרוש מחקר נוסף.

עוד נציין כי גברים ונשים גולשים במקומות שונים. גברים גולשים יותר בהתקן נייד ובמקומות מזדמנים, ואילו נשים גולשות יותר בבית ובעבודה.

לסיכום

המגזר החרדי חשוף לאינטרנט. לאינטרנט מסונן בכל רמות הסינון השונות, לאינטרנט לצרכי עבודה, וגם לאינטרנט בלתי מסונן (טוב, לא פרסמנו את כל הנתונים שיש לנו).

אין הבדל גדול בתדירות הגלישה בין גברים לנשים, אם כי קיים הבדל במקום בו הם גולשים.

ככל הנראה, המטרה העיקרית בגלישה היא לצורך פרנסה.

הכותב הוא מנהל מקצועי של מכון המחקר החרדי “סקר כהלכה”

אז כמה חרדים גולשים באינטרנט? סקר של 'מחקר כהלכה' חושף את הנתונים 2

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן